Rozwiązanie zagadki ze strzałką w lewo w sygnalizacji S-3

Odpowiedź „a)” jest niepoprawna. Paragraf 97. Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie „Znaków i sygnałów drogowych” mówi wprost, że przy sygnalizatorze S-3 musimy jechać zgodnie z kierunkiem podawania strzałek. Jednocześnie mówi, że taka jazda nie jest kolizyjna z innymi uczestnikami ruchu, czyli nasz tor jazdy nie będzie się przecinał z torem innego pojazdu oraz pieszych. Mamy pewność, że teoretycznie nic nie powinno nam stanąć na drodze. Co będzie przy próbie zawracania? Problemy. Raz, że złamiemy zapis prawny, dwa wjedziemy na kurs kolizyjny albo z pieszymi z lewej, lub z pojazdami skręcającym z naszej lewej w swoją prawą stronę. Wówczas zatrzymujemy się i blokujemy ruch!

Odpowiedź „d)” nie jest poprawna! Kolor zielony wg zapisu w/w rozporządzenia jest ZEZWOLENIEM na wjazd za sygnalizator. Nie jest nakazem najszybszego ruszenia. Wg przepisów paragrafu. 95. ustęp. 2 sygnał zielony NIE ZEZWALA na wjazd za sygnalizator, jeżeli ruch pojazdu utrudniłby opuszczeniu jezdni pieszym lub rowerzystom oraz gdy ze względu na warunki ruchu moglibyśmy nie zdążyć opuścić skrzyżowania nim sygnalizator zakończy nadawanie koloru zielonego! Nic nie MUSIMY NIEZWŁOCZNIE robić! Najpierw oceńmy sytuację, czy na pewno możemy ruszyć. Niezwłoczne ruszenie może doprowadzić do naruszenia przepisu. Przepis nie wymaga NIEZWŁOCZNEGO ruszenia! To nie wyścigi! Oczywiście nie możemy stać jak wjazd jest wolny i blokować ruch – ale nim ruszymy oceniamy szybko sytuację wokół nas.

Odpowiedź „c”) niepoprawna. Jak już przy punkcie „a” pisałem – nikt nie ma prawa nam się na drodze pojawić przy takiej sygnalizacji.

Poprawna odpowiedź to „b)” . Ustawa zabrania nam cofać w tylko w nielicznych przypadkach: na autostradzie, drodze ekspresowej, na moście/wiadukcie oraz w tunelu. Nie ma mowy o skrzyżowaniach i – zwróćcie uwagę -nawet o drogach jednokierunkowych. Oczywiście nie nadużywajmy tego manewru i pamiętajmy, że przed jego rozpoczęciem należy ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub uczestnikowi ruchu i zachować szczególną ostrożność, a w szczególności:

a) sprawdzić, czy wykonywany manewr nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia,

b) upewnić się, czy za pojazdem nie znajduje się przeszkoda; w razie trudności w osobistym upewnieniu się kierujący jest obowiązany zapewnić sobie pomoc innej osoby.

Tu pisałem więcej:
https://prawkowierszem.pl/archiwa/302

Uwaga! Gdyby te skrzyżowanie było na drodze ekspresowej, to oczywiście każda odpowiedź będzie błędna 😂

Dodaj komentarz